Rob Scholte joined the artcollective W139, where he had his debute with Sandra Derks in 1982 with the masterpiece Rom 87, a serie freestyle painted variations on  colorings. Wich he replaced by meticulously painted pieces of art which he started to exhibit in 1984 in The Living Room.

In 1986 Scholte provocted with a painted copy of a postcard, Utopia (Boijmans Van Beuningen). With How to Star, a solo exhibition in Boijmans Van Beuningen, paintings from 1983-1988, he received praise and critics. Work of Scholte were to be seen on the documenta and in 1990 he was chosen to furnish the Biënale of Venice.

 

Rob Scholte


Scholte maakte onder meer deel uit van het kunstenaarscollectief W139, waar hij met Sandra Derks in 1982 debuteerde met het ‘meesterwerk’ Rom 87, een reeks in vrije stijl geschilderde variaties op een boek kinder-kleurplaten. Deze stijl zou hij vervangen door minutieus geschilderde werken die hij begon te exposeren in 1984 in The Living Room.

In 1986 wekte hij opschudding met een nageschilderde ansichtkaart, Utopia (Museum Boijmans Van Beuningen). Erop gewezen dat dit een citaat uit Manets Olympia was, reageerde Scholte met een schilderij waarop het krantenartikel met deze kritiek en afbeelding zou zijn nageschilderd, een letterlijk citaat van een halve krantenpagina. Met How to Star, een solotentoonstelling in Boijmans Van Beuningen, schilderijen uit 1983-1988, ontving Scholte zowel lof als kritiek. Werken van Scholte waren in 1987 te zien op de documenta en in 1990 mocht hij het Nederlandse paviljoen inrichten van de Biënnale van Venetië.

 

TERUG NAAR JURY